Voorbeelden uit de praktijk
Opnieuw ingericht proces
Vanwege een fusie tussen twee uitvoerende organisaties van de overheid gingen twee teams samen in een nieuwe divisie. Dit betekende ook dat het werkproces geïntegreerd moest worden.
Beide teams bekeken de inrichting van dit nieuwe proces vanuit de eigen werkwijze. Ik heb hen begeleid om vanuit het klantperspectief het proces opnieuw in te richten, waarbij ze gebruik hebben gemaakt van de aanwezige kennis van beide teams.
Resultaat is een nieuw ingericht proces en een team dat meer integraal samenwerkt.
Cultuurverandering
Binnen een organisatie voor primair onderwijs was een cultuur ontstaan waarin medewerkers regelmatig hun ongenoegen lieten blijken over wat ze niet goed vonden gaan.
Ik heb deze organisatie begeleid in het ombuigen naar een meer positieve en oplossingsgerichte cultuur. In een workshop heb ik de medewerkers alles laten benoemen wat zij niet goed vonden gaan De enige voorwaarde daarbij was dat zij hier ook een oplossing of een positief punt tegenover moesten zetten.
Resultaat is een verandering in de houding van de medewerkers naar het ook zien en benoemen van positieve punten of oplossingen om zo zaken te verbeteren. Er is een positievere cultuur ontstaan.
Cultuur en synergie
Binnen een organisatie in de industrie was behoefte om meer synergie te creëren tussen de verschillende vestigingen. Er was een nieuwe organisatiestructuur ingevoerd en er werd gewerkt aan het ontwikkelen en verbeteren van werkprocessen. Om alle veranderingen geborgd en gedragen te krijgen was er ook behoefte om cultuur mee te nemen in deze veranderingen.
Ik heb in kaart gebracht wat er leefde in de onderstroom en op basis daarvan en gesprekken in de organisatie een projectplan opgesteld waarmee expliciet aandacht aan de cultuur gegeven wordt. Op deze manier kunnen boven- en onderstroom verbonden worden waarmee de veranderingen gedragen en geborgd worden.
Resultaat is een projectplan met handvatten voor de organisatie om mee aan de slag te gaan.